En dåres verk!

Då har tv3´s efterlyst tagit upp fallet med förgiftade älgkadaver i Dalarna. Avsikten är enligt polis att förgifta vargar genom att lägga ut förgiftade köttbullar och korvar intill vargslagna älgar. Efterlyst beskrivar området Furudal i Rättvikskommun som ett laglöst land där några personer åker runt och förgiftar älgkadaver och hotar alla som något vet till tystnad, om så är fallet är detta inte acceptabelt. Jag är tveksam till mycket kring detta och är lika glad som alla andra om detta klaras upp då vi aldrig kan acceptera att något lägger ut gift i skogarna. Att jägare pekas ut gör mig faktisk riktigt upprörd då inga uppgifter finns om vem/vilka som ligger bakom finns.
Hoppas detta klaras upp snarast och att gärningsmännen grips, det är mycket intressant att få veta vem/vilka och med vilkket motiv dessa dåd utförts.

Kommentarer
Postat av: Den patetiska morsan

Åsikter har vi alla och rätt att framföra dem. För det mesta.Jag har suttit och skummat igenom din blogg och ser en del förutfattade meningar om vissa saker. Jag tror att de flesta jägare fått för sig att alla som är för rovdjur sitter i någon betongbunker mitt i stan. De som sitter i betongbunkern tror att alla jägare är rovdjurshatare. Men så är det ju inte riktigt. Problemet tror jag ligger i att de flesta jägare uttrycker sig som om det bara skulle vara de allena som har rätt till, skog,vilt och en åsikt. De flesta som inte jagar eller haft någon beröring med det, har nog svårt att förstå detta med jakt. Jag har själv levt med en jägare i 13 år och fattade nog inte riktigt heller vad det var för tjusning med det. Denna "stolthet" att döda, är väl det jag fattar minst av. Jag har haft egna djur som vi fött upp och slaktat, är ingen vekling så, men det finns ju heller ingen tjusning med dödandet. Man klämmer ju inte heller upp tjurhornen på väggen direkt....

Vad det gäller rovdjur så tycker jag att hela diskussionen spårat ur. Med alla de bekymmer runt om i vårt land och världen så blir man nästan full i skratt. Att det sitter människor och gnäller på ett djur, DET är patetiskt. vad det gäller jakthundar som blir vargdödade, så är det försumbart. Bilar och jägare själva står enligt försäkringsbolagen för en mycket större andel av döda jakthundar. Sen kan väl vilken idiot som helst räkna ut att släpper de en hund på vargars revir så blir det som det blir. Inget märkvärdigt med det. Skulle det komma in en hund på min hunds revir så smäller det givetvis.Naturens lagar. Sen kan ju inte jag tycka att grytjakt och fällfångst är jakt. Det är simpelt faktiskt. Att inte vara fredad i sitt eget hem, hur skulle det kännas? Jag tror säkert att du är en ansvarsfull jägare, men så länge jag varit med, så har jag tyvärr sett allt för många av den andra sorten. Man blir lite cynisk då. Ha det!

2009-04-22 @ 00:14:10
URL: http://kiraangel.blogg.se/
Postat av: Anders

Visst har du rätt,diskussionen har spårat ur. På båda sidor står man med en dåres envishet och predikar för sin sak.

Du skriver att jägarna pratar som om dom hade ensamrätt till skogen och viltet, där håller jag inte med det vi jägare reagerar stark över är att beslut som rör jakten fattas över våra huvuden utan att vi får vara med och tycka. En sådan kommentar som att "släpper man sin hund inom ett vargrevir så blir det som det blir" hjälper ju knappast till att få debatten mindre nyanserad.

För mig är jakten inte själva dödandet, att hitta viltet och höra hundens upptag att ta sig in på ståndet eller att stå på rätt ställe när drevet kommer är det som ger mig spänning i jakten. Tyvärr är det många som har åsikter om jakt som inte vet hur jakt fungerar, de tror helt enkelt att jägaren går ut i skogen väljer ett vilt och dödar det.....i alla fall är det så som det ofta skrivs när det är inlägg från jaktmotståndare.

2009-04-23 @ 09:49:46
URL: http://jakt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0